Mahkamah tidak ada hak tentukan kerajaan negeri Perak – Nizar Jamaluddin

Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin

Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin

Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Dato’ Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin menegaskan mahkamah tidak berhak untuk menentukan siapa untuk mentadbir kerajaan sebaliknya hak berkenaan perlu diserahkan kepada rakyat.

Berucap dalam satu ceramah di Kampar, Nizar berkata, terdapat beberapa faktor dan fakta yang bercanggah sehingga Mahkamah Persekutuan terpaksa memindahkan kes berkenaan ke Mahkamah Tinggi.

“Mahkamah tidak ada hak menentukan siapa kerajaan yang sebenar, kerana rakyat adalah yang paling berhak menentukan siapakah kerajaan yang sah,” katanya malam tadi di Dewan Tokong Cina Mambang Diawan di sini.

Menurut Nizar lagi, sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan diadakan pada 7 Mei 2009 akan turut dihadiri oleh ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dan ianya disifatkan sangat mengerikan.

“7 Mei adalah tarikh yang mengerikan kerana hari itu akan berlaku sesuatu perkara yang tidak diduga sama sekali, kami akan bermesyuarat esok untuk menyusun strategi. Kami akan hadir mengikut bidang tugas yang ada pada Speaker,” katanya lagi.

Ceramah itu turut dihadiri oleh Exco Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Perak, Nga Kor Ming dan Chen Fock Chai, ADUN Titi Serong Drs Khalil Idham Lim, ADUN Malim Nawar Khesvinder Singh dan ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: