LNJ tersingkir, Amir lebih bertuah mara ke final RL3

Malam semalam aku berkesempatan menonton rancangan Raja Lawak Astro musim ke 3. Hanya tinggal 4 sahaja peserta, masing-masing 2 peserta solo dan 2 peserta berkumpulan. Mereka ialah Sepah, LNJ, Jihan dan Amir.

Sebelum bermulanya rancangan tersebut, ketika bersarapan pagi dengan rakan-rakan sepejabat, masing-masing bertanyakan siapakah yang bakal tersingkir dalam rancangan malam nanti. Apa taknya, malam semalam adalah minggu ke sembilan dan ini bermakna minggu depan merupakan minggu ke sepuluh yang juga merupakan minggu terakhir untuk menobatkan juara Raja Lawak yang baru.

Semasa program berlangsung, Amir telah dipilih untuk memulakan persembahan. Aku perasan lawak Amir memang tidak menjadi bagi segmen pertama dan juga kedua. Aku dapat dengar penonton tidak ramai yang bergelak ketawa dengan lawak yang Amir cuba sampaikan. Jika penonton tidak ketawa, aku pun tidak rasa persembahan Amir boleh membuatkan aku tergelak sama. I’m sorry Amir.

Kumpulan Sepah melakukan penampilan sebagai peserta kedua. Seperti biasa, mereka membuat persembahan dengan bersahaja dan selamba. Aku lihat mereka bukan seperti berada di atas pentas lawak tetapi seperti berbual-bual dengan rakan masing-masing sahaja lagaknya. Penampilan mereka bertiga semulajadi. Lawak-lawak yang dilontarkan menjadi, punch line banyak dan ramai penonton yang dapat sama-sama bergelak ketawa termasuk diri aku sekali yang menonton di hadapan kaca tv! Tahniah Sepah! Anda bertiga memang berbakat dan bakal berjaya dalam industri hiburan apabila keluar daripada program realiti tersebut selepas ini. InsyaAllah.

Jihan dan LNJ pula, lawak mereka memang OK. Aku senang dengan persembahan mereka malam semalam.

Tiba waktu untuk mengumumkan siapa yang layak ke pusingan akhir minggu depan. Waktu ini, aku jangkakan Sepah, Jihan dan LNJ akan ke final. Nama Amir memang tiada dalam senarai aku langsung. Apabila diumumkan Sepah dan Jihan terpilih, aku gembira. Ketika tinggal satu lagi tempat untuk diketahui, hanya tingga LNJ dan Amir sahaja yang berdiri di atas pentas.

Apabila Fauziah Nawi mengumumkan Amir layak ke peringkat akhir, aku rasa tak setuju dan mungkin ramai juga penonton di dalam studio mahupun di luar yang sependapat dengan aku. Amir kelihatan seperti tidak percaya, seakan mengalirkan air mata walaupun pada awalnya dilihat berada dalam keadaan sedih, sugul kerana komen-komen juri tidak berpihak kepada dirinya selepas tamat membuat persembahan.

Apa boleh buat, keputusan undian SMS adalah muktamad. Aku rasa undian SMS ini juga boleh disifatkan kejam kerana berkuasa untuk menyingkirkan peserta yang berbakat dan layak untuk meneruskan perjuangan ke peringkat seterusnya.

Cadangan aku, undian SMS bagi rancangan realiti seperti Raja Lawak ini dihapuskan sepenuhnya atau hanya mewakili sebanyak 30 peratus undian daripada penonton sahaja pada masa hadapan. Lebih elok jika juri-juri diberi kuasa penuh untuk menyingkirkan peserta yang gagal memberikan persembahan yang berkualiti. Kita ingin cari kualiti bukan kuantiti.

Secara peribadi dan sejujurnya, aku memilih kumpulan Sepah sebagai juara Raja Lawak Astro musim ke 3 yang akan berlangsung pada minggu depan. Kepada Amir, apa yang buat aku berpaling tadah dengan sokongan aku tu pasal, Amir hanya bisa membuat aku ketawa pada dua minngu yang awal sahaja iaitu sewaktu temanya Bebas dan Azam. Minggu-minggu seterusnya persembahan Amir mendatar, percakapan tidak lancar, persembahan seperti membaca skrip, tidak berjaya membuatkan para penonton ketawa dan hanya bernasib baik tidak tersingkir daripada diundi keluar. Harap Amir dan semua penyokongnya tidak berputus angsa ya dengan komen yang aku berikan ini.

Kepada anda yang akan menghantar undian SMS untuk minngu ke sepuluh nanti, nasihat aku mengundilah dengan bijak. Pilihlah peserta yang berbakat untuk ditabalkan sebagai juara semoga industri hiburan Malaysia khususnya pelawak-pelawak yang dilahirkan dapat menyemarakkan lagi persada seni tanahair.

Siapakah peserta pilihan anda? Lu pikirlah sendiri.

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: