PPSMI: A Samad Said nafi dibeli pembangkang

Sasterawan Negara, Dato’ A Samad Said menafikan dirinya dibeli pembangkang dalam usahanya memperjuang Bahasa Melayu dalam isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang digunakan sekarang.

Beliau berkata, kehadirannya dalam beberapa siri ceramah pembangkang itu tidak seharusnya disalah anggap oleh masyarakat kerana apa yang penting adalah memperjelas kepada umum tentang isu Bahasa Melayu.

“Itu yang saya perjuangkan dan bagi saya adalah halal untuk bercakap mengenai Bahasa Melayu yang saya perjuangkan tidak kira di pentas politik mana sekali pun.”

“Umur saya sudah 76 tahun dan sudah sampai masanya saya memperjuangkan bahasa ibunda saya sebelum hilangnya Bahasa Melayu di muka bumi.”

PPSMI sejak kebelakangan ini menjadi perhatian umum yang tidak senang apabila Samad berceramah di pentas politik. Mengulas lanjut mengenai PPSMI, beliau mahu Bahasa Melayu diteruskan kerana ia sememangnya sudah ada dalam perlembagaan.

Beliau yang juga salah seorang penasihat dalam Gerakan Mansuhkan PPMSI (GMP) berkata, dari awal lagi beliau telah menulis dalam Bahasa Melayu dan ia seharusnya dinobatkan.

Pak Samad berpendapat Bahasa Melayu harus diteruskan dan percaya kalau Bahasa Melayu itu lemah dan rendah adalah menjadi tugas kita untuk memartabatkannya serta memungkinkannya.

Beliau berkata, kita sepatutnya tidak mengakui Bahasa Melayu lemah dan menyingkirkannya kerana kalau kita sendiri yang menolaknya siapa lagi yang akan memperjuangkan Bahasa Melayu?

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: